SailNet Community banner
  • SailNet is a forum community dedicated to Sailing enthusiasts. Come join the discussion about sailing, modifications, classifieds, troubleshooting, repairs, reviews, maintenance, and more!

Is het echt een wasdag?

3 reading
510 views 8 replies 5 participants last post by  Back At The Sea  
#1 · (Edited)
Het begon allemaal met het wassen van de cockpit. We hebben hem leeggehaald, ik heb al het afval verzameld en we zijn water gaan gieten… maar het ging niet weg - de afvoeren waren verstopt.

Eerst probeerden we ze met een slang te spoelen, maar het hielp niet!
Dus klommen we naar binnen en vonden slangen die aan de afvoeren waren bevestigd.

Het punt is dat het afvoersysteem eruitzag als een boom. Het was een bundel van twee slangen. Eén was bevestigd aan een afvoer op het dek en ging rechtstreeks de zee in. Aan deze grote slang was een andere kleine bevestigd, die naar de afvoer in de cockpit leidde.

De heleboel afvoeren werkte goed; water ging ertussen door. Maar de uitgang naar de zee zelf was verstopt. We probeerden het met waterdruk door te spoelen, maar uiteindelijk barstte de kleine slang van de cockpitafvoer gewoon.

Het eindigde allemaal met het feit dat ik de schotwand tussen de achterkajuit en de ruimte waar dit systeem zich bevond, demonteerde, terwijl papa aan het onderzoeken was wat daar aan de hand was (omdat het het zicht blokkeerde en er geen manier was om het systeem schoon te maken).

We hebben de slang van de afvoer in de cockpit weer vastgemaakt. En toen besloot papa om van de andere kant omhoog te kruipen. In plaats van de modder als een kurk in een slang door te duwen, leunde hij over de zijkant en begon hij met een stukje oude draad in de uitgang te porren. Het vuil is eruit gekomen, maar niet alles, dus we gaan morgen verder. (En het zag er ook best grappig uit. Papa overboord, en ik hield zijn benen vast zodat hij niet zou vallen).

Dat zijn alle updates voor nu. Het werk is in volle gang! Veel modder, water en plezier :)

Als je de inhoud wilt zien, staat hij hier:
YouTube
Instagram

#2 ·
Mijn scuppers zijn wat eenvoudiger, met een bocht van 90 graden van scupper naar door de romp. Ze hebben echter een kleine diameter en zijn gevoelig voor verstopping door het vuil, de bladeren en de cipressennadelen die het gevolg zijn van het leven in het moeras. Mijn go-to om de afvoerleidingen te ontstoppen is een kleine toiletontstopper. Werkt verrassend goed, maar vereist wel dat de slangen in goede staat verkeren.

Mijn motorboot (Carolina Skiff center console) heeft rubberen kleppen aan de binnenkant van de externe afvoer om te voorkomen dat er water binnendringt wanneer de afvoer onder de waterlijn komt. De rubberen kleppen werken niet om te voorkomen dat er water binnenkomt, maar ze doen uitstekend werk om te voorkomen dat de scupper de cockpit goed afvoert. Spinnen, vuil, modder, zelfs kleine krabben blijven in de scupper hangen. Moet eens kijken naar het verwijderen van die rubberen kleppen.

maar mijn ervaringen
Fred W
Stuart Mariner 19 Sweet P

#7 ·
Mijn scuppers zijn wat eenvoudiger, met een bocht van 90 graden van scupper naar door de romp. Ze hebben echter een kleine diameter en zijn gevoelig voor verstopping door het vuil, de bladeren en de cipressennadelen die het gevolg zijn van het leven in het moeras. Mijn go-to om de afvoerleidingen te ontstoppen is een kleine toiletontstopper. Werkt verrassend goed, maar vereist wel dat de slangen in goede staat zijn.

Mijn motorboot (Carolina Skiff center console) heeft rubberen kleppen aan de binnenkant van de externe afvoer om te voorkomen dat er water binnendringt wanneer de afvoer onder de waterlijn komt. De rubberen kleppen werken niet om te voorkomen dat er water binnenkomt, maar ze doen geweldig werk om te voorkomen dat de scupper de cockpit goed afvoert. Spinnen, vuil, modder, zelfs kleine krabben blijven in de scupper hangen. Moet eens kijken of ik die rubberen kleppen kan verwijderen.

maar mijn ervaringen
Fred W
Stuart Mariner 19 Sweet P
Bedankt voor het delen!

We hebben ze al schoongemaakt, maar als ze weer verstopt raken, probeer ik misschien een ontstopper te gebruiken. Ik vraag me af of het zal werken - maar als het voor jou werkt, waarom zou het dan niet voor mij werken?
Dus ik zal het ooit proberen :)

#3 ·
Afvoergaten kunnen lastig zijn. Een vriend kocht een boot waar een kleine boom in een van de afvoergaten groeide. Toen hij de boot uit het water haalde, bleek dat er zeepokken de bodem van het afvoergat verstopt hadden, waardoor er enkele centimeters (50-60 mm) bladeren vastzaten die composteren om de grond te creëren waarin de boom kon groeien.

De kleine slang die in uw afvoerslang uitkomt, komt waarschijnlijk van de lenspomp. Dat is een vrij gebruikelijke opstelling op boten van deze grootte.

Jeff

#8 ·
Afscheiders kunnen lastig zijn. Een vriend kocht een boot waar een kleine boom in een van de afscheiders groeide. Toen hij de boot uit het water haalde, bleek dat er zeepokken de bodem van de afscheider verstopt hadden, waardoor er enkele centimeters (50-60 mm) bladeren werden vastgehouden die composteerden om de grond te creëren waarin de boom kon groeien.

Ik heb een loodgietersslang gebruikt om mijn afscheiders van ijs en bladeren te ontdoen.

De kleine slang die in uw afscheiderslang uitkomt, komt waarschijnlijk van de lenspomp. Dat is een vrij gebruikelijke opstelling op boten van deze grootte.

Jeff
Ja, het zou zeker handiger zijn om een loodgieterskabel te gebruiken.

Wat betreft het systeem... In dit geval is het niet helemaal zo. De pomp en de afscheiderslang zijn apart.

#4 ·
We hebben dit probleem de hele tijd in de afvoerputten van raffinaderijen. Het antwoord is een hoge zeef. De bladeren en andere dingen blijven op de bodem liggen, en als het hard regent, kan het nog steeds naar boven gaan. Ook uitstekend voor wastafels thuis.

Als je het niet zo ingewikkeld wilt maken, rol dan gewoon wat gaas op en stop dat in dezelfde vorm in de afvoer. PVC is beter. Ik gebruik deze al tientallen jaren, ook in gebieden met VEEL vuil, en ik heb er nog nooit een gehad die verstopt raakte. Uiteraard zijn sommige hoger en dikker. Zeer betrouwbaar.

#9 ·
We hebben dit probleem de hele tijd in de afvoeren van de raffinaderij. Het antwoord is een hoge zeef. De bladeren en zo blijven op de bodem liggen, en als het hard regent, kan het nog steeds naar beneden gaan. Ook uitstekend voor wasbakken thuis.

Als je het niet zo ingewikkeld wilt maken, rol dan gewoon wat gaas op en stop dat in dezelfde vorm in de afvoer. PVC is beter. Ik gebruik deze al tientallen jaren, ook in gebieden met VEEL vuil, en ik heb er nog nooit een gehad die verstopt raakte. Uiteraard zijn sommige hoger en dikker. Zeer betrouwbaar.

Image

Scupper Strainer

Natuurlijk kun je ook de afvoeren verstoppen met vervuiling van de onderkant. Dat vereist meestal een duik, maar is niet zo erg. Het groeit niet ver naar binnen door gebrek aan zuurstof en zon.
Bedankt voor het advies!

#5 ·
^^ dit is vooral belangrijk in gebieden met sneeuw en ijs. Een cockpit kan vollopen en zelfs het interieur overstromen. Mijn buurman in de haven heeft dat meegemaakt.