Nee, ik ben niet aan het zeilen, alleen aan het werk.....grrrrr....oh, om onafhankelijk rijk te zijn!
brochure link
http://www.jeanneauforum.nl/documentatie/fantasia 27 brochure.pdf
Jeanneau.fr link met wat specificaties etc.
Fantasia 27 Zeilboot JEANNEAU scheepswerf, botenbouwer voor zeilen: zeilboot, bijboot, raceboot, cruiseyacht, vissen, jachten
Van een andere bron lijkt de boot van 82-92 te zijn geproduceerd. Dus best wel een tijdje eigenlijk.
Alize - Fantasia
De mijne, zoals gezegd, is een beetje teder tot op zekere hoogte, maar een leuke boot om mee te zeilen. Welke Jeanneau's over het algemeen goed zeilen! Beter dan een gelijke Catalina, Hunter, Beneteau, behalve de firsts. Maar dicht achter etc.
De indeling lijkt op die van mijn boot, die ongeveer 2' langer is. De mijne is krap, ik weet zeker dat deze dat ook zal zijn. De stahoogte is aan de kortere kant van de dingen. MAAR, voor een boot van 27'ish voet, wil men niet altijd stahoogte als je wilt zeilen in plaats van opzij geblazen te worden etc.
Niet zeker over de tederheid van het CB-model. Ik ken één persoon met mijn boot en een CB, hij heeft niet geklaagd, en ik heb ook geen CB-eigenaren van andere boten zien klagen. Toegegeven, de meesten vinden de mijne leuk, 29-32', maar toch........Het zou kunnen dat de eigenaren van de tere boot niet goed kunnen zeilen, zeilen trimmen, gescheurde zeilen hebben etc. Als ik in jouw schoenen stond, zou een CB-model eerlijk gezegd op mijn lijst staan. Ik weet niet zeker wat de maat in voet is voor 2,88M, misschien heeft faster het sneller in zijn brein dan ik. Ik denk dat dat iets meer is dan 8,5'.....maar zelfs bij 9' kan men dat zonder al te veel problemen achter een pick-up vervoeren. Het enige wat men soms nodig heeft voor lokale wegen is een bord voor over de breedte aan de voorkant van de pick-up en de achterkant van de boot. alles voor $50 voor bewegwijzering, en daar ga je!
Zelfs een versie met vaste kiel zou eerlijk gezegd gemakkelijk te vervoeren zijn als je de juiste trailer had, een takel om hem erop te zetten etc........
hier zijn phrf-classificaties plus de mijne zoals die hieronder stonden, dus gemakkelijk te kopiëren en te plakken....1e is hoge/snelste classificatie, midden laag/langzaamste en de 3e het gemiddelde in het USSailing-regiment van divisies.
JEANNEAU 27 FANT IB CB 216 225 219
JEANNEAU 27 FANT OB CB 204 204 204
JEANNEAU 27 FANTASIA 201 222 213
JEANNEAU 30 ARCADIA 159 191 171
Enkele problemen met Jeanneau's uit die tijd. De met schuim beklede vinylvoering is verrot, dus als deze niet is vervangen, neem dat dan mee in je plezier van het bezit van de boot. Ik kan je links geven naar hoe ik de mijne heb gedaan op
http://jeanneau.tripod.com/ ook een beetje hierboven gelinkt, dwz derde link gegeven, zoek op die site voor meer info. Het houtwerk is eerlijk gezegd van topklasse IMHO, vooral in vergelijking met de huidige. Het binnenframe is aan de romp bevestigd. Het meeste van het interieur is vastgeschroefd, dus als je onderdelen wilt verwijderen, mee naar huis wilt nemen en opnieuw wilt vernissen zoals ik deed vanuit het water, gemakkelijk! Toen ik het vinyl van het interieur deed, had ik waarschijnlijk de bedrading wat beter moeten bekijken dan ik deed, en vervangen waar nodig, niets is kapot. Ik weet niet zeker of het vertind is zoals de meeste tegenwoordig. Dit kan eerlijk gezegd een probleem zijn van elke boot uit de jaren 80.
Ik heb persoonlijk het gevoel dat Jeanneau een stapje voor is op sommige van de andere in massa geproduceerde boten uit die tijd. Anderen zullen het er niet mee eens zijn......aan de andere kant heb ik gemerkt dat degenen die Catalina leuk vinden, Jeanneau niet leuk vinden, en vice versa. De realiteit is, kies de smaak waarvan je denkt dat deze voor jou zal werken.
Marty
ps,
vergat de link naar het eigenarennetwerkforum.........pas op voor 2 van de drie mods, iemand genaamd MartyB en een andere zanshin?!?!?! hoe dan ook..............
http://jeanneau.proboards.com/index.cgi?