SailNet Community banner
  • SailNet is a forum community dedicated to Sailing enthusiasts. Come join the discussion about sailing, modifications, classifieds, troubleshooting, repairs, reviews, maintenance, and more!

Gedachten over Jeanneau Fantasia?

48K views 29 replies 10 participants last post by  JimsCAL  
#1 ·
Iemand nog gedachten over de Fantasia? Mijn vrouw en ik zijn ongeveer een jaar verwijderd van het overwegen van een boot aankoop en deze is al vaak op onze radar verschenen. We zijn een klein gezin dat erg gewend is aan kamperen en krappe ruimtes. Dit zou zijn voor weekendzeilen in Resurrection Bay en PWS. We hebben er een paar gevonden met zwaarden die beweerden trailerbaar te zijn. Ik wilde gewoon weten of iemand er al op een heeft gezeten en hoe ze zeilden. Hier in AK zien we meestal Catalinas en Benes, want dat is de enige dealer.

We hebben op kleinere Firsts uit de jaren 80 gezeten (vonden we erg leuk) en de 323 (Oké, maar niets spannends) als vergelijking met wat we hebben bekeken.

Man van alle dingen Jeanneau? Marty?

#2 ·
Ik zal me erin mengen, want we hebben er vorig jaar bijna een gekocht. We hebben echter gekozen voor een iets grotere boot, dus hebben we hem niet gekocht.

Het interieurontwerp is een van de beste die ik heb gezien op een boot van die grootte en het feit dat alles open is (behalve het toilet) maakt het ruimer lijken. De kuip is van een mooi formaat en comfortabel.

Ik ben ook dol op het idee van de toiletruimte naar achteren - alleen vind ik het niet leuk naast het V-bed.

Ik heb erin gezeild in een matige bries en het handelde goed en had geen problemen met matige golven van Lake Ontario. Het was responsief en wees goed. Het model dat ik heb gezeild, had echter een vaste kiel en de eigenaar adviseerde me dat dit erg belangrijk was. Blijkbaar was er een zwaardmodel in de jachthaven en het was erg, erg gevoelig bij sterke wind, tot het punt dat de eigenaren aarzelden om het ver van de kust en een mogelijke redding te brengen. Hij zei ook iets over het hebben van de grotere dieselmotor (denk ik) die meer ballast aan de boot toevoegde en dus stabiliteit.

Met dit in gedachten was het een mooie boot en we zijn er bijna voor gegaan.

Ik hoop dat dit helpt.

#3 ·
Bedankt. Lijkt goede recensies te krijgen over lay-out en zeilen, van het graafwerk dat ik heb gedaan. Ik was bezorgd over de tederheid van de midzwaardversie, aangezien we geen ondiepe diepgang nodig hebben in AK, maar om hem hier te krijgen, zou de trailer een enorme plus geweest zijn. Het zou ook fijn zijn om hem te kunnen trekken en op te slaan tijdens onze lange winters.

#4 ·
Tenzij een van jullie ernstige 'heelafobie' heeft (een klinische aandoening die irrationele angst en paniek veroorzaakt bij matige tot ernstige hellende omgevingen ;)), is een tere boot niet per se een dealbreaker. Zeiltrim, techniek en zeilkeuze, samen met oefening en ervaring, helpen je verder - vooral als de trailerbare optie hoog op je lijst staat.

Ik vermoed dat de 'onbruikbare c/b-versie'-anekdote hierboven meer zegt over de eigenaren dan over de boot zelf.

Dat gezegd hebbende, de verbeterde stabiliteit en hellingsweerstand van de versie met vaste kiel zal prettig zijn om te hebben, vooral als je het ondiepe diepgangaspect niet 'nodig' hebt. Over het algemeen zou ik zeggen dat de versie met vaste kiel de voorkeur zou hebben voor uw omgeving.

... vraag me af waar Marty is?????:confused:

#5 ·
Tenzij een van jullie serieuze 'heelafobie' heeft (een klinische aandoening die irrationele angst en paniek veroorzaakt bij matig tot ernstig gekantelde omgevingen ;)) is een tenderboot niet per se een dealbreaker. Zeiltrim, techniek en zeilkeuze, samen met oefening en ervaring, helpen je erdoorheen - vooral als de trailerbare optie hoog op je lijst staat.

Ik vermoed dat de 'onbruikbare c/b-versie'-anekdote hierboven meer zegt over de eigenaren dan over de boot zelf.

Dat gezegd hebbende, de verbeterde stabiliteit en kantelweerstand van de versie met vaste kiel zal prettig zijn om te hebben, vooral als je het ondiepe diepgangaspect niet 'nodig' hebt. Over het algemeen zou ik zeggen dat de versie met vaste kiel de voorkeur heeft voor uw omgeving.

... vraag me af waar Marty is?????:confused:
Ik denk niet echt dat de heelafobie een probleem voor ons zal zijn. We zijn allebei wildwatergidsen en doen aan nogal intensieve sporten. Mijn vrouw gaat deze zomer haar eerste kielbootlessen volgen en we zullen het zeker weten, maar het stoort haar niet op de dinghy die rond onze lokale meren waait. Ik vind het persoonlijk leuk! :D Maar met een volle kiel zou je meer zeil kunnen ophouden als de wind toeneemt, nietwaar? Dat zou echt fijn zijn als het water hier bijna overal 100'+ diep is.

Ik hoop dat Marty aan het zeilen is in plaats van hier te wachten op nieuwe berichten. :)

#6 · (Edited)
Nee, ik ben niet aan het zeilen, alleen aan het werk.....grrrrr....oh, om onafhankelijk rijk te zijn!

brochure link
http://www.jeanneauforum.nl/documentatie/fantasia 27 brochure.pdf

Jeanneau.fr link met wat specificaties etc.
Fantasia 27 Zeilboot JEANNEAU scheepswerf, botenbouwer voor zeilen: zeilboot, bijboot, raceboot, cruiseyacht, vissen, jachten

Van een andere bron lijkt de boot van 82-92 te zijn geproduceerd. Dus best wel een tijdje eigenlijk. Alize - Fantasia

De mijne, zoals gezegd, is een beetje teder tot op zekere hoogte, maar een leuke boot om mee te zeilen. Welke Jeanneau's over het algemeen goed zeilen! Beter dan een gelijke Catalina, Hunter, Beneteau, behalve de firsts. Maar dicht achter etc.

De indeling lijkt op die van mijn boot, die ongeveer 2' langer is. De mijne is krap, ik weet zeker dat deze dat ook zal zijn. De stahoogte is aan de kortere kant van de dingen. MAAR, voor een boot van 27'ish voet, wil men niet altijd stahoogte als je wilt zeilen in plaats van opzij geblazen te worden etc.

Niet zeker over de tederheid van het CB-model. Ik ken één persoon met mijn boot en een CB, hij heeft niet geklaagd, en ik heb ook geen CB-eigenaren van andere boten zien klagen. Toegegeven, de meesten vinden de mijne leuk, 29-32', maar toch........Het zou kunnen dat de eigenaren van de tere boot niet goed kunnen zeilen, zeilen trimmen, gescheurde zeilen hebben etc. Als ik in jouw schoenen stond, zou een CB-model eerlijk gezegd op mijn lijst staan. Ik weet niet zeker wat de maat in voet is voor 2,88M, misschien heeft faster het sneller in zijn brein dan ik. Ik denk dat dat iets meer is dan 8,5'.....maar zelfs bij 9' kan men dat zonder al te veel problemen achter een pick-up vervoeren. Het enige wat men soms nodig heeft voor lokale wegen is een bord voor over de breedte aan de voorkant van de pick-up en de achterkant van de boot. alles voor $50 voor bewegwijzering, en daar ga je!
Zelfs een versie met vaste kiel zou eerlijk gezegd gemakkelijk te vervoeren zijn als je de juiste trailer had, een takel om hem erop te zetten etc........

hier zijn phrf-classificaties plus de mijne zoals die hieronder stonden, dus gemakkelijk te kopiëren en te plakken....1e is hoge/snelste classificatie, midden laag/langzaamste en de 3e het gemiddelde in het USSailing-regiment van divisies.
JEANNEAU 27 FANT IB CB 216 225 219
JEANNEAU 27 FANT OB CB 204 204 204
JEANNEAU 27 FANTASIA 201 222 213
JEANNEAU 30 ARCADIA 159 191 171

Enkele problemen met Jeanneau's uit die tijd. De met schuim beklede vinylvoering is verrot, dus als deze niet is vervangen, neem dat dan mee in je plezier van het bezit van de boot. Ik kan je links geven naar hoe ik de mijne heb gedaan op http://jeanneau.tripod.com/ ook een beetje hierboven gelinkt, dwz derde link gegeven, zoek op die site voor meer info. Het houtwerk is eerlijk gezegd van topklasse IMHO, vooral in vergelijking met de huidige. Het binnenframe is aan de romp bevestigd. Het meeste van het interieur is vastgeschroefd, dus als je onderdelen wilt verwijderen, mee naar huis wilt nemen en opnieuw wilt vernissen zoals ik deed vanuit het water, gemakkelijk! Toen ik het vinyl van het interieur deed, had ik waarschijnlijk de bedrading wat beter moeten bekijken dan ik deed, en vervangen waar nodig, niets is kapot. Ik weet niet zeker of het vertind is zoals de meeste tegenwoordig. Dit kan eerlijk gezegd een probleem zijn van elke boot uit de jaren 80.

Ik heb persoonlijk het gevoel dat Jeanneau een stapje voor is op sommige van de andere in massa geproduceerde boten uit die tijd. Anderen zullen het er niet mee eens zijn......aan de andere kant heb ik gemerkt dat degenen die Catalina leuk vinden, Jeanneau niet leuk vinden, en vice versa. De realiteit is, kies de smaak waarvan je denkt dat deze voor jou zal werken.

Marty

ps,
vergat de link naar het eigenarennetwerkforum.........pas op voor 2 van de drie mods, iemand genaamd MartyB en een andere zanshin?!?!?! hoe dan ook..............
http://jeanneau.proboards.com/index.cgi?

#7 ·
Bedankt voor de geweldige writeup! Je bent echt de man als het gaat om Jeanneau, wat snel mijn favoriete boten wordt als ik rondkijk (althans zonder in de categorie "gaat nooit gebeuren" te vallen).

Hier is degene die mijn aandacht trok en hij komt zelfs met de trailer. Een interessant ding is dat ze hem hebben gerenoveerd met een tabernakel. Beweert dat het een originele optie was. Ik denk dat ik wat moet lezen op de links die je hebt geplaatst.

http://www.yachtworld.com/core/list...oat_id=2461391&ybw=&units=Feet&currency=USD&access=Public&listing_id=24190&url=

Helaas zijn we nog niet echt in de markt. Deze zomer gaan we door met onze kleine bootpraktijk op meren en zoveel mogelijk tijd doorbrengen in Resurrection Bay. Mijn vrouw volgt deze zomer 101 & 103. Volgende winter gaan we onze handen proberen aan een charter ERGENS WARM!!! Moet een tijdje uit de -30F of kouder. Tegen deze tijd volgend jaar hebben we mogelijk het geld om door te gaan met zo'n aankoop en kunnen we een frisse blik werpen op wat er is.

We moeten misschien naar jouw buurt vliegen om wat te winkelen. :D

#8 ·
Als je dit kunt doen, doe het dan! Ziet er redelijk schoon uit. Ik zou dit weekend de VP van die makelaardij moeten zien. Ik weet niet zeker of hij die boot al heeft gezien of niet. Foto's laten het er schoon uitzien. Hoewel één foto me zorgen baart, omdat het los vinyl lijkt te zijn op foto 17.

Als je die leuk vindt, praat dan met Jeff Carson, hij zit in de vestiging in Seattle. Ik denk dat er één verkoper in Anacortes zit, met 5 van de 6 in Seattle op Lake Union.

Ik zal de mast niet citeren. Hoewel het misschien over de mast-dekverbinding gaat, in tegenstelling tot sommige die een opvouwbare mast hebben op ongeveer een voet of twee van de plaat op het kajuitdak.

Marty

#10 · (Edited)
Als je dit kunt doen, doe het dan! Ziet er redelijk schoon uit. Ik zou dit weekend de VP van die makelaardij moeten zien. Ik weet niet zeker of hij die boot al heeft gezien of niet. Foto's laten het er schoon uitzien. Hoewel één ding me zorgen baart, want het lijkt los vinyl te zijn op foto 17.

Als je die leuk vindt, praat dan met Jeff Carson, hij zit in de vestiging in Seattle. Ik denk dat er één verkoper in Anacortes is, met 5 of 6 in Seattle aan Lake Union.

Ik zal de mast niet citeren. Hoewel het misschien over de mast-dekverbinding gaat, in tegenstelling tot sommige die een opvouwbare mast hebben, ongeveer een voet of twee van de plaat op het kajuitdak.

Marty
Wat een kleine wereld! Het lijkt erop dat het nog kleiner wordt naarmate we verder naar het noorden gaan. Ik zou graag deze zomer op deze boot willen varen, maar we verwachten letterlijk elk moment een baby. En ik bedoel elk moment, de tassen zijn ingepakt en in de auto, het ziekenhuis is op 2,5 uur afstand. Ik ben in opperste staat van paraatheid. Het leven in Alaska kan interessant zijn.

Deze zomer zal dus vooral bestaan uit zeilen met de een of de ander van ons met ons oudere meisje en haar in de lol betrekken.

Wat de mast betreft, je hebt gelijk dat dit de mast-dekverbinding is in plaats van een opvouwbare opstelling, nu ik beter kijk. Ziet er nog steeds uit alsof het is opgezet om te kantelen. Wat zou het doel daarvan zijn, gezien waar het is gemonteerd? Natuurlijk is dit een gebied waar ik absoluut niets van weet, dus dat is misschien gewoon een domme vraag.

Image

Ik zag het losse vinyl op foto 17. Ik ging ervan uit dat dit was zoals je in je eerste bericht noemde met betrekking tot het rottende schuimrubber? Lijkt een probleem te zijn op veel van de boten uit die tijd. We vonden vorig zomer een 85 First in Seward erg leuk die doorzakte. Ik heb het ook gezien op bijna alle foto's van de Firsts uit dezelfde periode die we hebben bekeken. Klinkt als een beetje een probleem om te vervangen. Hemelbekledingen in auto's kunnen een pijn zijn, dus een hele boot in vinyl klinkt aanzienlijk erger. Maar het kan komen met wat we leuk vinden en het jaar dat we ons kunnen veroorloven. :( HĂ©, het zal je niet ergens achterlaten omdat de voering doorzakt! Dus het zou veel erger kunnen zijn als het om een probleem gaat.

#9 ·
Ik heb dit draadje net gevonden. Ik bezit een Jenneau Fantasia. Dit is mijn tweede. De eerste verkocht nadat de kinderen tieners werden. Deze, uit 1985, heeft een 10pk Yanmar binnenboordmotor, een gietijzeren kiel en een rolfok. Mijn vrouw en ik zeilen ermee op Lake Winnipeg en hebben vorig jaar een reis van 3,5 week naar de top van het meer gemaakt, waarbij we al het eten en water met ons meenamen. Ik ben dol op de boot en beantwoord graag alle vragen erover.
Richard.

#11 ·
Ik heb dit draadje net gevonden. Ik bezit een Jenneau Fantasia. Dit is mijn tweede. De eerste verkocht nadat de kinderen tieners werden. Deze, uit 1985, heeft een 10pk Yanmar binnenboordmotor, een gietijzeren kiel, een rolfok. Mijn vrouw en ik zeilen ermee op Lake Winnipeg en hebben vorig jaar een reis van 3,5 week naar de top van het meer gemaakt, waarbij we al het eten en water meenamen. Ik ben dol op de boot en beantwoord graag alle vragen erover.
Richard.
Bedankt voor het meedoen! Heeft u tankage toegevoegd voor uw reis, of heeft u het met jerrycans gedaan? Als we er hier een zouden gebruiken, zouden afgelegen reizen zonder voorzieningen de norm zijn. De 13G water zou echt wat hulp nodig hebben. Natuurlijk zou het hier in de zomer niet moeilijk zijn om bij veel kreken bij te vullen vanuit de bijboot en in de tank te filteren. Die routine zijn we toch al gewend. 7g brandstof daarentegen kan wel een jerrycan of twee vereisen, of wat slim nadenken over het toevoegen van capaciteit. Wat heeft u gedaan?

Klinkt als een hele leuke reis! En bent u met de kinderen gereisd met de eerste? We denken dat de kleine hut achterin perfect zou zijn voor twee kleine meisjes, en dan zouden we de salon kunnen gebruiken om rond te hangen en te slapen. Lijkt gewoon de perfecte camperboot in onze prijsklasse.

#12 ·
De kantelopstelling kan zijn om de mast op de trailer te hijsen, zonder tijd te hoeven kopen met een kraan etc. Gebruikte zoiets met een 21' CB trailerzeiler die mijn ouders hadden.

Het verrotte schuim gaat een probleem worden, ongeacht het merk uit die tijd. De in Frankrijk gebouwde boten lijken erger te zijn dan de in Noord-Amerika gebouwde boten......Maar ik ken wel een paar in Noord-Amerika gebouwde boten met hetzelfde probleem.

Marty

#15 ·
De kantelopstelling zou kunnen zijn om de mast op de trailer te hijsen, zonder tijd te hoeven kopen met een kraan etc. Gebruikte zoiets met een 21' CB trailerzeiler die mijn ouders hadden.

Het verrotte schuim wordt een probleem, ongeacht het merk uit die tijd. De in Frankrijk gebouwde boten lijken erger te zijn dan de in Noord-Amerika gebouwde boten......Maar ik ken wel een paar in Noord-Amerika gebouwde boten met hetzelfde probleem.

Marty
Dat zou eigenlijk best wel gaaf zijn om de mast zonder kraan te kunnen hijsen. Hmmm. Interessant.

Ja, het lijkt erop dat de hemelbekleding een probleem is bij zoveel boten uit de jaren 80. Gewoon onderdeel van de deal denk ik. Als je de boot ziet, hoor ik graag je mening!

#13 ·
We hebben het met een jerrycan gedaan. Voor mij was het niet logisch om extra permanente tanks te voorzien, aangezien dit een tijdelijke behoefte was. Ook 10 kratten flessenwater om te drinken, hoewel veel daarvan met ons terugkwam. We konden het lokale water onmogelijk drinken. Hebben wel extra diesel getankt, in Grand Rapids.
Beide jongens zijn opgegroeid met de eerste Fantasia, toen de baby onder de salontafel in kussens etc. sliep. Ze deelden de achterkajuit tot in de vroege tienerjaren. Daarna een landgebaseerde pauze van 5 jaar.
Nu heeft mijn vrouw de achterkajuit en ik de V-kooi.
Ze is niet alleen geweldig om te zeilen/een gezin op te voeden, het was vaak ook de lokale feestboot, want je kunt VEEL mensen kwijt rond de hoefijzervormige salonstoelen voor een avondje uit.
Richard.

#14 ·
We hebben het met een jerrycan gedaan. Voor mij was het niet logisch om extra permanente tanks te voorzien, aangezien dit een tijdelijke behoefte was. Ook 10 kratten flessenwater om te drinken, hoewel veel daarvan met ons terugkwam. We konden het lokale water op geen enkele manier drinken. Hebben wel extra diesel getankt in Grand Rapids.
Beide jongens zijn opgegroeid met de eerste Fantasia, toen de baby onder de salontafel sliep in kussens etc. Ze deelden de achterkajuit tot in de vroege tienerjaren. Daarna een landgebonden pauze van 5 jaar.
Nu heeft mijn vrouw de achterkajuit en ik de v-kooi.
Ze is niet alleen geweldig om te zeilen/een gezin op te voeden, maar het was vaak ook de lokale feestboot, omdat je VEEL mensen kwijt kunt rond de hoefijzervormige salonstoelen voor een avondje uit.
Richard.
Dat klinkt als een geweldige manier om opgevoed te worden! Kleine vraag, want we hebben er hierboven geen om naar te kijken. We zijn allebei nogal lang en dachten dat de V-kooi, vanwege zijn converteerbare aard, veel ruimte zou hebben. Zoiets als een van ons aan elke kant van de tafel, is er niet genoeg ruimte voor uw vrouw en uzelf op de v-kooi?

#16 ·
Anacortes ligt ongeveer 50 mijl ten noorden van mij, ik weet niet zeker of ik binnenkort die kant op ga, maar als ik dat doe, zal ik proberen een kijkje te nemen. Omdat ik er duidelijk dichterbij ben dan jij! LOL

Campers lijken op hoe mijn gezin van 6 personen met de camper op pad ging, en hoe de vorige eigenaar van mijn boot het deed met hun twee meisjes. 7 gallon brandstof is een beetje krap. Ik heb een jerrycan van 5 gallon bij me als ik 8-10 uur moet varen. Ik verbruik ongeveer 0,5-0,75 gallon per uur met mijn 20 pk twin cyl yanmar. Ik zou denken dat een 10 pk single cylinder dichter bij 0,5 ligt dan bij 0,75, wat ik dichter ben, zelfs 1 gallon+ per uur als ik de snelheidshendel gebruik en in de 6-6,5 range ga vs 5,5-6 knopen snelheid. Mijn boot is ongeveer 2' lang en heeft waarschijnlijk wat meer ruimte, maar ik zal zeggen dat de opmerkingen van campers over hun fantasia over het algemeen gelijk zijn aan mijn Arcadia.

Er staan een paar recensies op de jeanneau-owners site, net als de goede oude bootrecensie van mijn boot uit de editie van juli/augustus 2010.

Marty

#18 ·
Hallo,
Ik heb net een Fantasia 27 Centerboard gekocht, model 1986.
Het is in redelijk goede staat, maar de ruit moet worden vervangen vanwege scheuren en craquelé. Ook een nieuwe toilet- en zijbekleding.
Ik heb contact opgenomen met Jeanneau over het materiaal en de dikte van de ramen, maar ze hebben deze extern laten maken en hebben dit niet.
Weet iemand of het plexiglas of Lexan was en ook, heeft iemand ervaring met het bekledingsmateriaal?
Bedankt,

#19 ·
We hebben er deze zomer net een aangeschaft. Het is geweldig geweest.

We hebben het kiel/midzwaardmodel en een inboard Yanmar diesel. We hebben gemerkt dat de boot erg responsief is voor zijn grootte/breedte en dat stabiliteit geen probleem is. We lijken net zo goed te kruisen met het midzwaard omhoog en halen een veel betere snelheid. De twee belangrijkste factoren bij het kopen van deze boot waren de diepgang (we varen in vrij ondiep water en 2,7 voet brengt ons zo ongeveer overal) en de interieurindeling, die de beste benutting van de ruimte is voor elke boot van deze grootte IMHO. Het heeft niet teleurgesteld. We hadden ook het geluk dat de vorige eigenaar het vinyl in de hele boot had vervangen door een soort marinevilt/tapijt en ook een paar leuke aanpassingen had gedaan. Hij kwam ook met een trailer.

Een item dat ik graag zou willen hebben, is een masthefset. Ik zag er een te koop in Quebec met een en nam contact op met de eigenaar om te informeren. Hij zei dat hij de mast van het dek draait, maar ik heb geen foto's gezien. Dat zou een killer-app voor deze boot zijn.

Rob

#20 ·
Hallo Rob,

Mijn man en ik hebben onlangs naar een Fantasia gekeken die te koop stond. Hij heeft wat liefde nodig, maar zou ons wel eens kunnen bevallen. Zou u zeggen dat er een bimini of andere afdekking voor gemaakt kan worden, die gebruikt kan worden tijdens het zeilen? Ik ben een roodharige met weinig pigment en kan niet veel zon verdragen.
Wendy

#21 ·
Niets unieks aan de Fantasia dat de installatie van een bimini zou verhinderen. Maatwerk zou het beste zijn, maar niet goedkoop. Het is wellicht mogelijk om een veel goedkopere kant-en-klare te gebruiken. Houd er rekening mee dat deze minder stevige aluminium frames gebruiken in vergelijking met het roestvrij staal van de op maat gemaakte.

#22 ·
Bedankt Jims voor je antwoord. Ik denk dat ik specifieker had moeten zijn in mijn vraag. De structuur van de installatie is niet mijn probleem, maar de ruimte en het zicht. Zouden we kunnen zeilen met de bimini omhoog, interferentie met de giek en/of lieren kunnen vermijden en zicht hebben, hetzij staand in de kuip, hetzij uitgehangen met de helmstokverlenging? Mijn man is bijna 1,80 m lang. Ik heb verschillende 26-voeters (geen Jeanneau) gezien die niet aan deze eisen konden voldoen, voornamelijk omdat de giek te laag is om de bovenkant van een bimini van adequate hoogte vrij te maken. Ik heb al 3 basaalcelcarcinomen van mijn gezicht laten verwijderen, dus ik ben een beetje pietluttig over deze eis. Ik denk dat we een bimini met lage hoogte zouden kunnen hebben om de zon te vermijden tijdens het zitten, en eroverheen kunnen kijken tijdens het staan, maar zou dit interfereren met lieren en het uithangen met de helmstokverlenging? Dus ik denk dat ik de kennis over een Fantasia met een geĂŻnstalleerde "zeil"-bimini echt zou waarderen. De interne indeling en bouwkwaliteit van Jeanneau spreekt ons aan (de vinyl voeringproblematiek negerend), maar misschien moeten we een langere boot nemen om mijn anti-zonnebedekking te accommoderen?

#23 ·
Als je met 'bimini' echt 'sprayhood' bedoelt, dan kan dat wat problematischer zijn... de grootschoot zal de lengte van een sprayhood beperken. De reden dat ik me dat afvraag, is je verwijzing naar 'over een lage bimini kijken'... een bimini zou zo ver naar achteren staan dat je op de spiegel zou staan.

• Like
Reactions: WLD
#24 ·
Bedankt Ron.
Ik bedoelde bimini, niet dodger, en je opmerkingen zijn erg nuttig.
Zeiltrim is erg belangrijk tijdens het racen, maar dat zal ik niet doen, dus een af en toe een blik rond de bimini op de wimpels en wimpel moet prima werken.
Wendy

#25 ·
O deze boot, probeer geen dodger te doen TENZIJ je moet, zoals per Ron, Ja, je zult de grootschoot verpesten. Hoewel SOMMIGEN met deze stijl boot een grootschootrail op het kajuitdak hebben geplaatst, en dan een normale dodger erop hebben gezet.

Wat een bimini betreft. Dat zou kunnen werken. Hoewel hoofdruimte een probleem kan zijn. Voor mijn 85 Arcadia, een voet of twee langer dan een Fantasia. Ik heb een tijdelijke bimini over de giek geplaatst, die ongeveer 12-18 inch voor het luik begint en teruggaat naar de achterstag. Ik kan grotendeels in de meeste gebieden staan. Ik ben 6' lang.

Marty

#26 ·
Hallo Wendy,

De onze heeft er geen, maar staat hoog op onze lijst met add-ons. Het kan gemakkelijk worden gedaan met sleuven die zijn ingebouwd voor de achterstag. Een snelle zoekopdracht in Google Images vindt een paar voorbeelden. Als je googelt op "JeanneauFantasia25avendre", vind je een Fantasia met een smalle bimini en buiskap.

Ik zou een bredere aanbevelen met sleuven voor de achterstag, zodat je daadwerkelijk schaduw hebt op de meeste zeilpunten.

blt2ski, je hebt gelijk over de buiskap, maar het kan wel, zoals je kunt zien. Het doel is om regen uit de kajuitingang te houden zonder de schotten te hoeven gebruiken. De vorige eigenaar van onze boot heeft zelfs een tweede luik gemaakt dat over het standaardluik schuift en zich uitstrekt tot de rand van de kajuitingang, wat zeer effectief is. Voor anker is het een genot om het scherm te hebben en je geen zorgen te hoeven maken over regen. Hij heeft zelfs de bovenste trede afneembaar gemaakt, zodat je op de treden van de kajuitingang kunt zitten en 360 graden door de dekluiken kunt kijken terwijl je met de afstandsbediening van de automatische piloot stuurt in zware regen! Een veel eenvoudigere oplossing dan een buiskap of een tweede luik van glasvezel, zoals wij hebben, zou een vierkant zeildoek zijn dat over de blootliggende bovenkant van de kajuitingang kan worden geklikt. Ik ben net terug van een zeer regenachtige reis in de San Blas-eilanden in Panama in een boot zonder buiskap en werd eraan herinnerd hoe cruciaal het is om iets te hebben om de schotten af te kunnen halen voor lucht in warme, regenachtige omstandigheden.

Rob

#27 ·
Bedankt Rob

Meer info:

Ik heb net een Utube-verkoopvideo gevonden van een Fantasia met een bredere buiskap:
De boot zeilt niet, maar de giek, de traveller en de grootschoot lijken de buiskap prima te passeren. Het lijkt erop dat de fokkewinches ook voldoende ruimte hebben.

Hier is nog een Utube van een Fantasia onder zeil. Er is geen buiskap, maar wel een bimini. Terwijl ze aan de wind varen, brengen de schipper met helmstokverlenging en de bemanning het grootste deel van hun tijd door op de reling te zitten, dus de bimini wordt niet gebruikt. Zelfs op ruime wind lijken ze er de voorkeur aan te geven verder naar voren te zitten dan de bimini-dekking.

Wendy

#28 ·
Hallo Wendy,

Bedankt voor de video's. Ik zal proberen een foto van onze opstelling voor je te vinden. Die bimini in de tweede video ziet er goed uit. Die jongens pushen het met de boot. Meestal zul je niet zo schuin liggen. De Fantasia zeilt graag relatief vlak. Dat is ons verteld door de vorige eigenaar en we hebben het bevestigd. Als hij veel helt, verlies je eigenlijk snelheid. We hebben een grote genua en een kleinere fok die daadwerkelijk rifpunten heeft. De boot zeilt goed bij weinig helling.

Rob

#29 ·
Hallo zeilvrienden,
Ik ben de nieuwe eigenaar van de boot Jeanneau -Fantasia 27. Ik zou u om hulp willen vragen.
X-eigenaar heeft de originele schroef vervangen door een kleine, dubbelbladige opvouwbare schroef, die aan het einde afgehakt lijkt te zijn. De schroef is duidelijk te zwak, want de boot (in rustige zee) haalde slechts 3 knopen per uur (de bodem van de boot en de schroef zijn schoon).

Of misschien weet iemand de afmetingen van de aanbevolen schroef voor deze boot? De boot heeft de originele motor Janmar 1GM10 Diesel.

Bedankt voor de informatie en hulp.
Met vriendelijke groeten, Nike

#30 ·
Nike, de grootte van de schroef wordt evenveel of meer bepaald door de motor en de overbrengingsverhouding dan door de boot. Ik verwacht dat u met die motor in uw boot 5+ knopen haalt, dus er is iets mis. Ervan uitgaande dat de motor goed draait, de bodem en de schroef schoon zijn en uw logboekmeter bijna correct is, dan zou de schroef als volgende moeten worden gecontroleerd. Ik weet niet zeker welke schroef u heeft, maar aangezien u zegt dat u een 2-blads klapschroef heeft, probeer dan contact op te nemen met Martec (aangezien dat de meest voorkomende klapschroef is) en kijk welke maat zij zouden aanbevelen. Als het een Martec is, hebben ze een geweldig programma voor het reviseren van schroeven.