Momenteel heb ik 4 panelen met een totaal van 360 W (nominaal) parallel geschakeld voor maximale schaduwtolerantie. Ze zijn ongeveer 20 jaar oud. Ik denk dat ze tekenen van degradatie vertonen, ze genereren ongeveer 1,2 kWh per zonnige dag (in NC). Ze zijn boven de cockpit gemonteerd en dienen als bimini.
Mijn huisaccu is 400ah LiFePo4.
De achterstag gaat ertussen door, dus er is af en toe schaduw. De radome staat er ook en draagt ook bij aan af en toe schaduw. Ik ben niet van plan de radome te verplaatsen.
Ik zie dat Renogy "Shadowflux"-panelen heeft die schaduwtolerant zijn. Tests die ik op YouTube heb gezien, laten zien dat schaduwtolerantie echt is.
Maar een andere optie zijn bifaciale panelen.
Iemand ideeën over welke in deze toepassing een betere keuze zou zijn?
Ik denk minimaal 400 W. Gezien de schaduw, zou je dan kiezen voor 2x200W panelen of 4x100W panelen. Beide zouden gemakkelijk op mijn boot passen (afmetingen).
Mijn huisaccu is 400ah LiFePo4.
De achterstag gaat ertussen door, dus er is af en toe schaduw. De radome staat er ook en draagt ook bij aan af en toe schaduw. Ik ben niet van plan de radome te verplaatsen.
Ik zie dat Renogy "Shadowflux"-panelen heeft die schaduwtolerant zijn. Tests die ik op YouTube heb gezien, laten zien dat schaduwtolerantie echt is.
Maar een andere optie zijn bifaciale panelen.
Iemand ideeën over welke in deze toepassing een betere keuze zou zijn?
Ik denk minimaal 400 W. Gezien de schaduw, zou je dan kiezen voor 2x200W panelen of 4x100W panelen. Beide zouden gemakkelijk op mijn boot passen (afmetingen).