SailNet Community banner
  • SailNet is a forum community dedicated to Sailing enthusiasts. Come join the discussion about sailing, modifications, classifieds, troubleshooting, repairs, reviews, maintenance, and more!

Starrett-Jenks Morgan45 info-opinies

122K views 200 replies 43 participants last post by  Bigaltheppal  
#1 · (Edited)
Starratt-Jenks Morgan 45 info-opinies

Hallo allemaal, heb wat oude threads en meningen gelezen over Morgan 45's gebouwd door S-J. Niet allemaal goede opmerkingen, maar zoals iemand zei, als je van de boot houdt, koop hem dan. Ik bekijk deze boot goed en kan zien dat hij nu al 3 jaar uit het water is gehaald, droog staat en verwaarloosd wordt. Wat vocht in het interieur. Wat versleten teakdek met een paar plekken waar de flexibele afdichting tussen de planken is losgeraakt. De boot moet NU gered worden voordat ik denk dat hij verder gaat dan een redelijke reparatie. Er is een merkbare roestige 6 inch "scheur" en "uitstulping" in het onderste gedeelte van de stuurboordkant van de kiel waar water uit zal sijpelen na een regenbui. Het sijpelen duurt een week. Vraag: is de door S-J gebouwde Morgan een loden kiel of een betonnen kiel met stalen omhulsel? Cosmetica waar ik me niet zo'n zorgen over maak, maar die problemen kunnen een teken zijn van grotere verborgen problemen. Ik ben op zoek naar iemand die kennis heeft van door S-J gebouwde Morgan 45's, sloepgetuigd, middenkuip, voor een survey of voor uw meningen over punten om op te letten. Ik ben ten noorden van Chicago, ongeveer 1 uur, in Racine, Wisconsin. Bedankt jongens, Dave

Als u beschikbaar bent voor een survey, stuur me dan een PM en ik geef u mijn nummer om een afspraak te maken.

#2 ·
starret jenks 45 Morgan

De starret Jenks 45 is de meest ondergewaardeerde blauwe water oceaan kruiser op de markt. Ze is een goed gebouwde romp die speciaal is ontworpen voor lange oceaan passages en iedereen die er een heeft, weet hoe goed ze omgaat met de grote deining en sterke wind. Ze is een geweldige boot voor diegenen die de touwen willen leren op een lange 45 voeter en ik zou iedereen die een starret koopt aanraden om ervoor te gaan. Je zult nu niet teleurgesteld zijn. Haar 11' breedte maakt haar sneller dan elke andere kruisjacht op de markt. Ik heb een starret en net als vele andere starret eigenaren, zou ik haar liever houden dan haar in te ruilen voor de dikke, onhandige, langzamere 14' breedteboten die weinig controle of manoeuvreerbaarheid hebben. Laat je niet misleiden door weekendzeilers die gewend zijn om langs warme, veilige kustlijnen te varen. Als je een oceaan onder alle omstandigheden wilt oversteken, is de Starret de boot die ik zou aanraden.

#3 · (Edited)
Akkoord met alle voorbehouden

We houden van Enchantress. Ze is niet alleen een goede oceaanzeiler, maar doet het ook goed in de lichte wind van de Chesapeake.
Eerst een beetje geschiedenis. De romp is ontworpen volgens de IOR-formule, maar net toen de boot in productie ging, veranderde de regel en Morgan zat met een boot die het niet kon verkopen. Dus verkocht het de mal aan S&J, die de boten min of meer bouwde volgens de specificaties van de koper - ik neem aan dat sommige van de boten daadwerkelijk door de kopers werden afgebouwd om kosten te besparen. Morgan produceerde echter wel een paar van de boten, een paar compleet en een paar zonder tuigage of interieurafwerking. We hebben een van de rompen die daadwerkelijk door Morgan is gebouwd, dezelfde romp maar in een versie met achtercockpit, zeer laag in het water, als sloep/kotter - hij heeft een afneembare stagfokstag en bakstagen.
Het goede nieuws - ze is een zeer goede zeeboot en zeilt als een heks (vandaar haar naam - Enchantress). Ze is gebouwd om te zeilen met een hellingshoek van ongeveer 20 graden, wat haar waterlijn en snelheid aanzienlijk verhoogt - we hebben haar al meer dan 11 knopen gehad. Haar diepgang van 6 voet en 25000 verplaatsing voorkomen dat ze in de branding wordt gegooid, dus ze is comfortabel om te zeilen.
Op de oceaan zeilden we met een 110 fok en een volledig grootzeil - ze heeft een mooi groot grootzeil en dat vind ik fijn) af en toe reven voor comfort. In de Chesapeake gebruiken we een 135 genua.
Meer goed nieuws - IMHO is ze een prachtige boot, in tegenstelling tot de dikke 14-voet brede boten die in onze jachthaven voorkomen (mijn vrouw noemt ze condominiumboten). Ze is ook heel gemakkelijk te hanteren, sterker nog, we kunnen haar achteruit in onze ligplaats manoeuvreren, wat geen sinecure is met een boot van 46 voet zonder boegschroeven en een smalle vaargeul.
Maar voordat je koopt, moet je heel voorzichtig zijn. Zoals onze surveyor ons vertelde voordat hij erachter kwam dat onze boot daadwerkelijk door Morgan was gebouwd, omdat de manier waarop deze boten werden afgewerkt bijna volledig afhankelijk was van de kopers, waren sommige heel, heel goed en andere zouden voor geen enkele prijs de moeite waard zijn om te kopen. Onze boot heeft een loden kiel. Sommige van de S&J-boten hadden ook loden kielen, sommige waren van ijzer en sommige van beton. Je moet uitzoeken welke. De roeren kunnen een zwak punt zijn, maar dit geldt voor veel boten. Je moet ook bijzondere aandacht besteden aan het gebied rond de zalingen om er zeker van te zijn dat er niets losraakt. Ook de kielverbinding met de romp en de dekverbinding met de romp.
Nadat we Enchantress mee naar huis hadden genomen naar de Chesapeake, heb ik een paar lange winters besteed aan het refitten - niet voor de veiligheid, maar voor het comfort en de cosmetica. Mijn vrouw wilde een veel beter zoetwatersysteem en een spoeltoilet, dus heb ik de sanitair vernieuwd. De bedrading was in orde voor 1977, maar voldeed niet aan de huidige code en had een zekeringpaneel in plaats van stroomonderbrekers. Ik heb ook de grootte van de accubanken meer dan verdubbeld. Ik kocht een paar Bluesea-stroomonderbrekerpanelen en bedrading het hele systeem opnieuw. We hebben ook de vloer in slechte staat, dus we hebben hem laten vervangen. Ook de standaard nieuwe kussens, huik, buiskap en bimini. Er staan foto's van het interieur van Enchantress in mijn Sail Net fotogalerij.
Hoe dan ook, als je boot de keuring doorstaat, krijg je een zeer goede zeiler en een comfortabele boot waar je blij mee zult zijn.
:D :D

Save
#4 ·
allstops,
Heeft u enig idee hoeveel we zijn? Ook waar bewaart u uw boot? We gebruiken onze boot om in de baai te zeilen en voor kustcruises. Brengen haar waarschijnlijk dit voorjaar naar Bermuda. Waarschijnlijk geen echt lange tocht, want mijn vrouw houdt niet van het idee - maar misschien na Bermuda...

Save
#5 ·
S&J Morgan 45

Ik ben het sterk met jullie beiden eens over de S&J 45. Ik ben momenteel bezig met het restaureren van een exemplaar. De mijne ligt in Tampa Bay. Ik zal het kort houden, want ik ben de laatste voorbereidingen aan het treffen voor een zeiltocht op Nieuwjaarsdag. Ik probeer een lijst te maken van eigenaren van S&J 45's. We hebben er nu drie op de lijst. :)

#6 ·
Ik ben het sterk met jullie beiden eens over de S&J 45. Ik ben momenteel bezig met het restaureren van een exemplaar. De mijne ligt in Tampa Bay. Ik zal het kort houden omdat ik de laatste voorbereidingen tref voor een zeiltocht op Nieuwjaarsdag. Ik probeer een lijst te maken van eigenaren van S&J 45's. We hebben er nu drie op de lijst. :)
Maak daar vier van. Ik heb uiteindelijk de #179 uit 1979 gekocht in augustus 2007. Na het bekijken van de boot van binnen en van buiten, het maken van lijsten, besloot ik dat het dek eerst gerepareerd moest worden om de lekkages te stoppen. Ze had 30 jaar oude teakdekken die geschroefd en gelijmd waren, te vaak geschuurd en niet meer te repareren. Sommige van de kitnaden faalden jaren geleden en water kwam onder het teak, vond de bevestigingsschroeven en maakte de kern nat. Eerst scheurde ik het oude teakdek af en verwijderde vervolgens met een tang duizenden schroeven. Daarna sneed ik de bovenste laag van het dek af en legde de kern bloot. Ik liet een rand van ongeveer 4 inch glasvezeldek rond de omtrek staan en schuine die rand af voor de wederopbouw. De kern op mijn boot bestond uit multiplex vierkanten van 4x4x3/4 inch. Ik verwijderde alle vierkanten, wat best lastig was als ze nat waren. Daarna bereidde ik het binnenste glasvezeldek voor met mijn schuurmachine nadat ik al het hout tussen mijn rand van 4 inch had verwijderd. Nu had ik een mooi, schoon, droog platform om in het voorjaar mee te beginnen. Ik bracht het buitenste glasvezeldek in grote, bewerkbare secties naar huis en schuurde alle oude, gebarsten/gebarsten gelcoat weg tot op het kale glas, en schuine de randen af voor de wederopbouw. Daarna vormde ik 2 nieuwe secundaire lieropstellingen in de kuip. Ik ben van plan dit op te zetten als een kottertuig. Ik verplaatste de primaire Lewmar st44's naar de nieuwe secundaire plekken en kocht 2 mooie gebruikte Lewmar st 55's voor de originele primaire plekken. Ik bouwde de nieuwe beugels van aluminium en schroefde ze vast aan de kuip en lamineerde ze eroverheen om ze te laten opgaan. Je kunt niet eens zien dat ze niet origineel zijn. Eerste winter van 2007-08, haar afdekken en spullen verzamelen om in het voorjaar aan te vallen.
Voorjaar 08 kocht balsakern met glasvezel achterkant, paste de panelen eerst droog, week vervolgens de balsapanelen met doordringende epoxy en bedekte vervolgens het binnenste glasvezeldek met verdikte epoxy. installeerde de balsapanelen, bracht een laag epoxy aan op de voorbereide buitenste glasvezeldekpanelen. Ik installeerde ze, gebruikte terrastegels om de vorm te contouren en te controleren, het hielp ook om de lucht door de oude teakdek schroefgaten te laten ontsnappen. Daarna bracht ik 8 inch brede glasstrips aan, geëpoxeerd op de afgeschuinde randen. Daarna installeerde ik een nieuw 7/16 inch teakdek, geen schroeven, alleen dekepoxy gebruikt om te installeren. Daarna bouwde ik het glas rond de uiteinden van het teakdek op om het dek de "ingelegde" look te geven in plaats van de "bovenop geïnstalleerde" look. Schuurde alle kitnaden, plakte het teak af en kitte de naden. Ik kocht 1000 voet teak 7/16 x 1 7/8. 8 gallons teak epoxy en ik ben vergeten hoeveel teak kitpatronen. Ik gebruikte Maritime Wood Products voor die benodigdheden. Ik gebruik Polymer Composites voor mijn fabricage-epoxy. Dat was van 1 juni tot 1 september. Toen begon ik met het verwijderen van de salonvloer en de lekkende tanks en rotte schotten. Zoals we weten is het kajuitluik smal. Ik sneed de oude dieseltank in secties en de watertank in tweeën. Dat onthulde de oorzaak van de lekkende oude aluminium tanks. Er waren geen hefboomgaten die van de voorste sectie voor de mastkettingplaat door de salon en naar de bilge liepen. Toen de tanks werden geïnstalleerd, gebruikten ze gietbaar expanderend schuim om ze vast te zetten. Nou, dat verhinderde dat er water van voren naar achteren kon komen. Na 30 jaar lekkages, losse doucheslang en mastvoetdrainage, week het water het schuim en at het door de bodem van de tanks met kleine speldenprikgaatjes. Ik hakte het salon schot helemaal naar beneden. Ik zwoer bij elke klap van de koevoet die als lange beitel werd gebruikt om nat multiplex helemaal naar beneden naar de metalen buisrug te verwijderen. Nou, mijn kiel is van lood. De scheur aan de stuurboordzijde kwam door 30 jaar water dat zich verzamelde tussen het lood en de dubbele romp, en die werd er tijdens de winteropslag uitgegooid. Ik verhielp al die problemen vanaf het voorjaar '09. Voorjaar-zomer '09 herbouwde ik 4 grote schotten, sloeg alle roest van de kettingplaten en bedekte ze met POR-15. Geweldig spul voor roestig metaal. Beide toiletten herbouwd, nieuwe accubak gemaakt, nieuwe brandstoftanks (3) gemaakt en gelast, de Perkins 108 eruit gehaald, naar TAD gestuurd voor een complete revisie met nieuwe injectoren, nieuwe pompen, nieuwe leidingen, nieuwe motorsteunen, nieuwe PYI druppelvrije klier, nieuwe PYI flex koppeling, nieuw serpentine riemsysteem, om de 170 ampère dynamo of mijn nieuwe grotere accubank aan te drijven. De glasvezel motorsteunen herbouwd. De scheuren in de bodem van de bilge opnieuw gelijmd. Die scheuren sijpelden rotzooi in het onderste gedeelte van het dubbele rompschuim. Het hele motor- en bilgegebied geschuurd en vervolgens 2 lagen awlcraft 2000 gegeven zonder de bilge zelf. Meer nat schuim uit de dubbele romp verwijderd, 12 niet-werkende huiddoorvoeren verwijderd en gerepareerd. 5 nieuwe Forespar Marelon huiddoorvoeren gekocht en geïnstalleerd. 4 daarvan bevinden zich in de machinekamer en één in het voorste toilet. De romp laten stralen om tonnen antifouling te verwijderen, wat VC-17 eronder en VC Tar ook. Mijn zeef opnieuw opgebouwd, een ruwwater manifoldsysteem gebouwd. en een ruwwater afvoermanifold om slechts één huiddoorvoer te gebruiken. Nieuwe uitlaatslang, aangepaste 316 lussen en tonnen keramisch gecoate en gepoedercoate onderdelen. Nieuwe Teleflex motor meters in de kuip. Nieuwe ondervloer in de salon. De wastafel stond vroeger onder de kajuitladder. Dat deed 2 negatieve dingen. De wastafel locatie was waardeloos en de motortoegang was beperkt. Ik verplaatste de wastafel naar de stuurboordzijde en verbruikte de helft van die bank. Bouwde een werkblad en een kast eronder. Het werkblad kan indien nodig worden gebruikt om een bankschroef voor een werkbank te monteren. Ziet er nu origineel uit voor de boot. Deze boot heeft een ongewoon grote machinekamer en koelbox, goed voor cruisen, wat ik van plan ben te doen. Dit jaar 2010, de romp afmaken, nieuwe elektronica installeren, tuigage, het bi-vouwluik ombouwen tot een schuifluik. De helmstoel van een vierkant blok omvormen tot een voorgevormde stoel. Nieuwe ankerlier en tonnen kleine dingen monteren. Hier zijn een paar basis foto's. Ik zal in het voorjaar meer plaatsen van de gootsteen in de kombuis en de herbouwde toiletten en de machinekamer.

Attachments

#9 ·
Motorfoto's, getoond geĂŻnstalleerd, maar ik heb sindsdien de bedrading opgeruimd. Merk op dat ik een sectie van 2 1/2 inch heb afgesneden en gelast aan het carter en de opnemer, waardoor ik 4 liter olie heb toegevoegd aan het carter van 4 liter. Ik heb een dubbele externe oliefilter toegevoegd voor 2 liter extra. Nu heb ik 11 liter olie in het systeem in plaats van 4 1/2. Ik heb ook de warmtewisselaarbuizen van de motor naar de bakboordstringerwand verplaatst, waardoor ik veel ruimte heb om bij de startmotor en de injectiepomp te komen. Ook heb ik het brandstoffilter verplaatst van de liftpomp naar de bakboordhoek van het schot voor gemakkelijke toegang. Ik heb een deksel op het expansievat geplaatst en een externe koelvloeistofreservoir in de motorruimte gemaakt, net iets hoger dan de warmwaterboiler. Ze hadden de warmwaterboiler van de motor losgekoppeld omdat je met de koelvloeistofdop op het expansievat niet genoeg koelvloeistof in het systeem kon krijgen om het naar de warmwaterboiler te pompen zonder een enorme luchtbel. Nu werkt het geweldig. Ik denk dat ik kan douchen en afwassen terwijl ik de batterijen aan de haak oplaad.

Attachments

#10 ·
Geweldige foto's

Talisman,
Dat ziet eruit als een monumentale klus die je aan het doen bent. Motor ziet er echt goed uit. Benieuwd naar het interieur van je boot. Als een middenkuip moet het een stuk anders zijn dan de mijne. Ik heb ook het watersysteem volledig vernieuwd, de grootte van de vuilwatertank verdubbeld. Nieuwe wastafels en toilet geplaatst.
Ik heb mijn wastafels van Home Depot (of was het Lowe's?) In ieder geval, nadat we ontdekten dat nieuwe roestvrijstalen wastafels voor de scheepvaart ons honderden dollars zouden kosten, koos mijn vrouw een diepe witte acryl wastafel voor de kombuis en een kleinere ovale wastafel voor het toilet. Ik denk dat ik een foto heb van de kombuis met de wastafel in mijn fotoalbum. Het witte acryl fleurt de kombuis echt op en voor 69,95 dollar, als het dof en bekrast wordt, gooi ik het gewoon weg en koop ik een nieuwe.
Blij dat ik geen teakdekken had, vooral geen slecht geĂŻnstalleerde. Dat moet een helse klus zijn geweest. Hoe dan ook, houd ons op de hoogte - erg geĂŻnteresseerd in wat je doet.
Trouwens, gelukkig nieuwjaar en het beste voor jou en de jouwen voor 2010
:D :D

Save
#14 ·
We zijn trotse bezitters van s en j 45 center cockpit. Ik ben op zoek naar wat info over een automatische piloot. Suggesties??? Maten? Stuurwiel of onderdeks?
Ik heb de oude stuurwielpiloot verwijderd. Ik installeer een Raymarine Type 2 Long Linear onderdeks mechanische ram, geschikt voor schepen tot 44.000 lb, samen met de X-30 corepack, allemaal aangesloten op de nieuwe Raymarine instrumenten, GPS, E80 kaartplotter, HD radar etc.

#12 ·
David,
We hebben een oudere hydraulische stuurautomaat van Raymarine. Het is in feite een bedieningspaneel, een fluxgate-kompas en een hydraulische pomp. Het apparaat is minstens 15 jaar oud en werkt feilloos. De pomp lijkt zeer robuust in elkaar te zitten en er zijn geen aanwijzingen voor lekproblemen. Onze unit is gemaakt voordat er interfaces waren met GPS-units - in feite is hij gemaakt voordat GPS een veel voorkomende functie op plezierboten werd, dus hij houdt alleen een vooraf ingestelde koers vast. Dit doet hij zeer goed onder zowel motor als zeil (hoewel we hem zelden gebruiken tijdens het zeilen).
Als ik deze unit zou vervangen, zou ik waarschijnlijk online en in Practical Sailor zoeken naar recente beoordelingen, maar dat heeft u waarschijnlijk al gedaan. Daarna - ervan uitgaande dat ze allemaal ongeveer hetzelfde kosten - zou ik gaan voor een unit die het gemakkelijkst te koppelen is met mijn plotters en andere instrumenten.

Save
#13 · (Edited)
Ik wil graag een paar punten uit de oorspronkelijke post aanstippen en één klein punt corrigeren, wat ik als eerste zal doen. De Morgan 45 is ontworpen volgens de CCA-regel, niet de IOR-regel. Tegen de tijd dat de boot daadwerkelijk in productie ging, stond de CCA op het punt te sterven. Zelfs volgens de CCA-regel waren de boten niet succesvol, maar ze werden totaal nutteloos als raceboten volgens de oorspronkelijke IOR-regel, die oorspronkelijk was geschreven met de bedoeling de excessen van de CCA-regel te beteugelen, die de zeewaardigheid van boten als deze beperkte. Aangezien de Morgan-versie niet als bijzonder nuttig werd beschouwd als een ontwerp voor cruisen, werd het gereedschap, nadat het een paar jaar ruimte had ingenomen, goedkoop aan S-J verkocht in plaats van te worden vernietigd.

Hoewel een goede zeiler waarschijnlijk een van de door Morgan gebouwde boten zou kunnen rechtvaardigen voor gebruik op zee, zouden de Starratt Jenks-versies van deze boten nooit ideale of zelfs maar fatsoenlijke offshore cruisers zijn. In zijn oorspronkelijke vorm waren deze boten goed gebouwd, hadden ze een diepe diepgang en hadden ze ballast van gegoten lood. Toen Starratt Jenks het bouwen van deze boten overnam, vergoedden ze de boot aanzienlijk en brachten ze daarbij een aantal zeer grote veranderingen aan (ondiepere diepgang, minder ballast, in de meeste latere boten lood of staal in beton, wat een ballast met een lagere dichtheid was, grover/zwaarder glaswerk, zwaardere, op cruisen gerichte interieurs, enzovoort), die allemaal de zeewaardigheid en het bewegingscomfort van het ontwerp verminderden, een ontwerp dat bekend stond om problemen met stampen en rollen in vergelijking met de betere ontwerpen die erop volgden.

De meeste S-J-boten werden door de eigenaar afgewerkt en de afwerking en het bezuinigen die ik heb gezien, waren erbarmelijk en zouden veel tijd en geld kosten om te corrigeren. In ieder geval heb je in het geval van de S-J-boten te maken met een verouderd ontwerp, slecht geconstrueerd, meestal slecht uitgerust qua dekbeslag en zeilhantering. Je kunt er misschien een maken tot een middelmatige eilandhopper, maar met zijn lange uiteinden, diepe kano-romp, ronde kimmen, lage ballastverhouding, ballast met lage dichtheid, krap bemeten accommodatie. het zou nooit een bijzonder goede offshore cruiser zijn.

Op die basis ben ik het volledig oneens met de bovenstaande bewering dat de The Starratt Jenks 45 de meest ondergewaardeerde blauwe water oceaan cruiser op de markt is. Een deskundige blauwe water cruiser zou de Starratt Jenks-versie van deze boten nooit classificeren als blauwe water cruisers, en gezien de echt geweldige blauwe water cruising ontwerpen die er zijn en die voor vergelijkbare prijzen als een S-J kunnen worden gekocht, zou ik de S-J nooit als een koopje classificeren.

Jeff

• Like
Reactions: SEAHORSES
Save
#15 ·
In ieder geval in het geval van de S-J boten, heb je te maken met een verouderd ontwerp, slecht geconstrueerd, typisch slecht uitgerust qua dekuitrusting en zeilhantering. Je kunt er misschien een matige eilandhopper van maken, maar met zijn lange uiteinden, diepe kano-romp, ronde kimmen, lage ballastverhouding, lage dichtheid ballast, krap bemeten accommodatie, zou het nooit een bijzonder goede offshore cruiser zijn.

Het is op die basis dat ik het volledig oneens ben met de bovenstaande bewering die beweert dat de The Starratt Jenks 45 de meest ondergewaardeerde blauwe water oceaan cruiser op de markt is. Een deskundige blauwe water cruiser zou de Starratt Jenks versie van deze boten nooit classificeren als blauwe water cruisers, en gezien de echt geweldige blauwe water cruising ontwerpen die te koop zijn voor vergelijkbare prijzen als die van een S-J, zou ik de S-J nooit als een koopje classificeren.

Jeff
Jeff, ik heb je andere artikelen over S-J boten gelezen toen ik overwoog een oudere klassiek ontworpen boot te kopen. Mijn budget is om een ​​frisse, up-to-date boot te hebben die nul uur heeft gerestaureerd voor tussen de 75-100k. Ik berekende 50-60k voor het restauratie/refit proces in onderdelen alleen, plus mijn arbeid. Ik heb veel boten van 40-50 voet bekeken, klassieke lijnen, volle kiel, smalle breedte, masthead sloep tuigage. Elke boot die ik als een "koopje" geprijsde 40-50 footer beschouwde, was echt rommel in vergelijking met deze S-J boot. Ik wilde geen ferro cement, hout of vinkiel of een dunne glazen moderne cruiser uit de jaren 80 met een brede breedte. Er zijn geen andere 45 footers met vergelijkbare prijzen als S-J boten. Maar ik heb deze S-J niet gekocht op basis van de prijs. Ik heb het gevoel dat deze romp zeer goed is gebouwd, bijna overdreven met zijn dubbele romp ontwerp onder de waterlijn. Deze boot had/heeft de beste dekuitrusting op dat moment. Hij is volledig uitgerust met Lewmar en Schaefer componenten. De staande tuigage is ook stevig. Deze boten hebben een ballast-verplaatsingsverhouding van bijna 50%. 12.000 lbs lood tot een verplaatsing van 25.000 lbs. Dat is een van de hoogste verhoudingen die ik heb gezien bij het vergelijken van dit type boot. Natuurlijk is het niet zo ruim naar de huidige maatstaven, maar er is nog steeds genoeg. Als ik deze boot opnieuw doe, houd ik rekening met gewicht en balans als prioriteit. Ik bouw raceauto's en begrijp deze dynamiek en de effecten op prestaties/handling grondig. Het kan me niet schelen wat deze romp vroeger was, en over zijn witte olifant geschiedenis. Maar in vergelijking met boten van vergelijkbare grootte, is deze S-J die ik heb echt een koopje, nou ja, dat zal het in ieder geval zijn als ik klaar ben. Waar zou je in principe een nieuwe 45 boot kunnen krijgen voor minder dan 100K? Deze boot die ik kocht heeft een mooie, kwalitatieve interieurafwerking. Deze boot is gebouwd voor de '79 Annapolis boat show als hun modelboot. De mensen die deze stiefkinderen hebben, lijken ze leuk te vinden. Waarom haat je deze boot zo nadrukkelijk? Heb je een of twee of drie S-J's bezeild? Ze hebben een slechte reputatie, maar ik denk dat ze een ondergewaardeerde blauwe water boot zijn. Valt de romp uit elkaar op zee? Verdraait de open oceaan S-J's in stukken?

#16 · (Edited)
De snelle antwoorden zijn:

In de tijd dat mijn moeder en stiefvader overwogen om een van deze boten te kopen en te bouwen, bracht ik veel tijd door met rond te kruipen in deze boten, te praten met Morgan en te praten met mensen die ze hadden en hebben. In die tijd zeilde ik op de fabrieksdemoboot, wat misschien wel uw boot was, omdat ons werd verteld dat het een van de weinige S-J's was die werden gebouwd met lood in plaats van staal in de ballast. Die boot was ellendig nat, teder en hobbelde vreselijk in een chop.

Om duidelijk te zijn, de originele Morgan raceboten hadden ruim minder dan een ballastverhouding van 50%. De geadverteerde ballastverhoudingen lagen rond de 40%. De literatuur van Starratt Jenks toonde minder dan die van de Morgans en de S-J-fabriek zei dat er maar weinig, zo niet geen, van de door de eigenaar gebouwde boten in de buurt kwamen van hun gepubliceerde aantal.

Sindsdien ben ik aan boord geweest van veel afgewerkte en half afgewerkte S-J's. en sprak met een heleboel mensen die ze bezaten en die er op een zeer negatieve manier over spraken. Ik hielp een stel hun boot te verkopen en over te stappen op een Kelly-Peterson 44 die ze beschreven als een openbaring in vergelijking met de ellendige zeileigenschappen van de Starratt Jenks. En ja, hun boot viel op zee uit elkaar, waar een slecht ingeglasde schot losraakte onder zware belasting en de verbinding tussen romp en dek brak. Doe een zoekopdracht en je zou hun verhaal hier op Sailnet moeten kunnen vinden.

Bovendien, als je zegt dat je geen boot met een vinkiel wilde, kan ik alleen maar zeggen: waarom in hemelsnaam heb je dan een S-J gekocht? Noem het wat je wilt, maar de kiel is zo kort op de S-J dat de S-J in feite een vinkiel heeft, alleen heeft iemand per ongeluk zijn roer aan de achterrand gehangen. Die opstelling is het slechtste van alle werelden qua spoorvastheid en kwetsbaarheid. (Tenminste, met een goed ontworpen vinkiel en een skeg-roer bevindt de roerbodem zich een voet of twee boven de bodem van de kiel.)

Als je daadwerkelijk "raceauto's bouwt en deze dynamiek en effecten op prestaties/handling grondig begrijpt", zou je de dynamiek begrijpen van een boot met zo'n onmogelijk korte waterlijnlengte ten opzichte van zijn totale lengte, met zulke overdreven lange overhangen, met zo'n diepe kano-romp en vooral hoe deze factoren zich verhouden tot prestaties en handling en zou daarom ook de reden begrijpen waarom de oorsprong van de boot zo belangrijk is.

Om mijn punt over "doorgaans slecht uitgerust qua dekbeslag en zeilhanteringsmateriaal" te verduidelijken, heb ik het niet over de fabrikant, maar over de plaatsing, grootte en het type apparatuur en het gebrek aan belangrijke zeilcontrolehardware. De S-J's waar ik aan boord ben geweest, hadden niet genoeg grootschoot voor de grootte van het grootzeil, hadden ofwel geen traversen of hadden korte traversen zonder controlelijnen en rolkogellagers. Ze hadden ruw vervaardigde externe kettingplaten zonder de juiste interne knieën of schotten. Controlelijnen worden niet teruggevoerd naar de kuip. Lieren waren te klein voor de belastingen in zwaar weer of ontbraken helemaal en waren vaak twee versnellingen in plaats van de drie versnellingen die je zou verwachten voor een genua die zo groot is als deze boten doorgaans vliegen.

En ten slotte, hoewel deze boten 43 tot 46 voet op het dek zijn (afhankelijk van de versie) en matig zwaar zijn voor die lengte op het dek, en dus alle kosten hebben om een 45-voeter te bezitten, zijn ze qua zeewaardigheid, prestaties en accommodaties veel dichter bij een 40-voeter met vinnen en is $ 100.000 geen koopje voor een 40-voeter die is herbouwd, een kitboot met huiselijke lijnen en slechte zeileigenschappen. Dat geldt vooral als je de kosten van je arbeid niet negeert. Als vuistregel voor het restaureren van een oudere maar solide boot, worden de arbeidskosten over het algemeen geschat op ten minste de kosten van materialen, hoewel het over het algemeen meer blijkt te zijn.

Ik ben blij dat je je boot leuk vindt, want dat is wat voor jou telt. Ik wil opmerken dat, wat ik ook vind van deze boten in het algemeen, het erop lijkt dat je prachtig werk hebt verricht bij het restaureren van je boot.
Maar mijn bericht is gericht aan iemand die $ 100.000 wil uitgeven en als doel heeft om een aantal echte offshore-cruises te maken, en voor hen is de S-J, gezien alle geweldige boten die er in die prijsklasse zijn, inderdaad een zeer slechte keuze.

Met respect,
Jeff

Save
#19 ·
We hebben de onze nu 2 jaar en volgens hem is het een vreselijke boot, nou ja, wij vinden het leuk en we hebben lang niet 100.000 dollar betaald, maar ik heb er wel veel zweet in gestoken.

Ik heb verschillende boten gehad en vond niet alles leuk aan ze, dus het gaat erom dingen te upgraden en te veranderen om het je eigen te maken.
Ik zou zijn boot waarschijnlijk ook niet leuk vinden
1989 cc starratt

#20 ·
voortgangsrapport...

Het kajuitdak en de kuip gestript, de stuurstoel aangepast, secundaire lierbevestigingen en blokbevestigingen toegevoegd. Ik heb deze aanpassingen van aluminium gemaakt en ze vervolgens op de boot geschroefd, gevolgd door epoxy/glasmat/doeklagen...etc. De kuip aangepast voor bedieningslijnen. Klaar om het kajuitdak/de kuip te coaten. Wachten op een weervenster. Ondertussen ben ik de romp aan het schuren en enkele scheuren in het gelcoat-oppervlak aan het repareren. Ik heb het oude teakdek in de zomer van '08 vervangen door een nieuw dek. Het is nu vies, maar zal uiteindelijk mooi worden geschuurd en schoongemaakt.

Attachments

#21 ·
Voortgang

Het lijkt erop dat je goede vorderingen maakt. Ik heb de restauratie voor de zomer stopgezet en registreer wat zeiltijd. Afgelopen weekend een goede run naar Egmount Key gemaakt en twee geweldige dagen op het water doorgebracht. Het was ongeveer 60 mijl heen en terug. Ik probeer deze zomer elk weekend met de boot weg te gaan. Zal in oktober de romp en de bodem doen.
Mick s/v Mysti.

#22 ·
Oktober '10 voortgang

De kajuitopbouw en de kuipgebieden zijn klaar, 99%! Moet nog de Edson-pods voor de automatische piloot en ankerlier monteren. Ik heb Durabak Cream gebruikt voor antislip en Alexseal Eggshell voor de toplaag. 8x8 Bomar patrijspoorten in elke kop geĂŻnstalleerd. De lieren en hardware gemonteerd. Ons glasbedrijf heeft 3/8 bronzen getint lexan gesneden voor de kajuitingang. Een teak 34 inch wiel geĂŻnstalleerd, Ebay aankoop. Ga 2 verschansingkasten voor opslag uitsnijden, besteld.

Onder de waterlijn is klaar! Alle blaren gerepareerd, originele bronzen huiddoorvoeren verwijderd. De meeste ervan gerepareerd, Marelon huiddoorvoeren geïnstalleerd en een ruw water inlaatspruitstuk. De bodem gestraald, de romp geëgaliseerd en 5 lagen 2000E aangebracht, 10 gallons. De romp in het voorjaar van 2011 schilderen, elektronica, tuigage...

Winterklaar maken in de volgende week of 2. Afdekken voor de winter.

Attachments

#26 ·
Mooi!

Ik restaureer een Morgan 462. Mijn project is niet zo uitgebreid als dat van u. Ik merkte dat u voor een TAD-revisie bent gegaan. Welk model motor heeft u? Ik overweeg een Yanmar, maar heb nog geen definitieve beslissing genomen.

U doet geweldig werk.
Fijn zeilen...

#27 ·
Ik ben een Morgan 462 aan het restaureren. Mijn project is niet zo uitgebreid als dat van jou. Ik zag dat je voor een TAD-revisie bent gegaan. Welk model motor heb je? Ik overweeg een Yanmar, maar heb nog geen definitieve beslissing genomen.

Je bent geweldig bezig.
Fijn zeilen...
4-108. het was origineel voor de boot. had TAD mijn motor laten reviseren.

#28 ·
Hallo mede S&J 45-eigenaren! Ik wilde even langskomen en mijn naam toevoegen aan de lijst van S&J 45-eigenaren! Ik kocht mijn S&J 45 op 23-9-10 van de oorspronkelijke eigenaar en ben verliefd op haar. Haar naam is momenteel Halunke, wat in het Duits 'schurk' of 'boef' betekent, we zijn van plan haar een naam te geven die beter bij ons past. Ze is een Starrett and Jenks 45' uit 1976, rompnummer 27. Haar romp is gebouwd in St Pete FL en heeft een loden kiel van 12.000 lbs. Het interieur is op maat gemaakt en geïnstalleerd door St Pete Yacht Design. Al het werk is professioneel uitgevoerd en ze is in het voorjaar van 1978 te water gelaten. Ze is de enige in de fabriek afgewerkte S&J 45 die ik ken. Ze heeft een sloepgetuigd tuigage, opgezet voor single-handing en heeft een grootzeil van 492 sf en een fok van 672 sf. Haar drifter is ook 672 sf. Ik heb er tot nu toe maar één keer mee gezeild, maar was er erg blij mee! Ik had alleen het grootzeil omhoog bij 13 knopen wind en zag een constante snelheid van 5,3 tot 5,7 knopen op de GPS. Haar kleine dieselmotor is een Volvo-Penta MD-17c, 35 pk. Ze bevat 205 gallons brandstof en 200 gallons zoet water. Alle elektronica komt uit 1984 en is nu verouderd. Ik heb een Garmin 440s kaartplotter voor haar gekocht en ben daar ERG van onder de indruk. Ik heb 2 groep 27 huishoudaccu's en één groep 27 accu voor het starten van de motor geïnstalleerd. Ze heeft een verfbeurt van boven naar beneden nodig, maar is zeer zeewaardig.

Om een prachtige S&J 45 te zien, zoek je op Google naar "restoration of Grace". Die jongens hebben er een topjob van gemaakt.

Weet iemand hoeveel deze S&J 45's oorspronkelijk kostten?

MickHowk, bedankt dat je me hebt geholpen haar grootzeil voor de eerste keer te zetten, het was fijn om iemand te hebben die wist hoe haar tuigage was opgezet. Ik wil nog steeds met je afspreken voor een rondleiding op Mysti en je ook de blauwdrukken en andere papieren laten zien die ik voor onze mooie schepen heb.

#29 ·
S&J 45 Grondtuig?

Wat gebruiken jullie voor grondtuig? Ik heb een 45 lb CQR ploeganker met 150' 3/8 bbb ketting, een 35 lb danforth met 20' 3/8 bbb en 250' 3/4" nylon lijn, een kleine 22 lb danforth lunchhaak met 20' 5/16 bbb en 150' 5/8" nylon lijn, en heb net een 65 lb danforth en 250' 3/8 bbb opgehaald. Ik heb het nieuwe anker en de ketting nog niet gebruikt, omdat ik geen ankerlier heb...:puke ... nog niet! Ik ben niet erg onder de indruk van de houdkracht van de CQR in onze volledig zandbodem hier in de Golf, de danforth ploeg lijken veel beter te houden. Wat gebruiken jullie en in wat voor soort bodem?

#30 ·
Alleen maar om te voorkomen dat je te ontmoedigd raakt, weet ik zeker dat je weet dat het zien van een constante 5,3 tot 5,7 knopen op de GPS bij 13 knopen wind als pijnlijk langzaam zou kwalificeren voor een cruisende 45-voeter. Je zou een iets betere snelheid moeten kunnen halen als je eenmaal hebt geleerd hoe je met je boot moet zeilen.

Jeff

Save
#31 ·
Huh? Ik dacht dat dat een behoorlijke snelheid was voor alleen het grootzeil omhoog? Ze doet het iets beter met de fok omhoog... nu ik alle vogelpoep en ankerkettingmodder van het dek heb. De fok is gehesen en ik wilde hem niet hoeven wassen nadat ik hem over het dek had gesleept. De vorige eigenaar zei dat 9,2 knopen niet ongebruikelijk was, maar hij probeerde me tenslotte een boot te verkopen...

You have insufficient privileges to reply here.